May 20, 2011

sila klik sini [ KAJI SELIDIK ]

Nov 19, 2010

Erti Pengorbanan..bagaimana manifestasi cinta kita kepadaNya



Insyallah pada hari Eidul-Adha yang mulia ini, kita akan bersama-sama melaungkan kalam kebesaran Allah SWT dengan kita sama-sama melafazkan kalimah takbir dan tahmid sebagai tanda kesyukuran serta keinsafan kepada Pencipta kita.

Eidul-Adha ini acapkali dikenali dengan Hari Raya Korban, kerana umat Islam dituntut supaya melakukan ibadah korban demi mendekatkan diri kepada Allah SWT, sebagaimana yang dilakukan oleh Nabi Allah Ibrahim a.s di mana, Allah SWT memerintahkan baginda menyembelih anak kesayangannya, Nabi Ismail a.s ; suatu perintah yang amat sukar dilaksanakan mengikut adat dan fitrah semulajadi manusia yang mempunyai sifat penyayang ; ditambah pula dengan darah daging sendiri.

Namun sejarah membuktikan, Nabi Ibrahim a.s melaksanakan perintah Allah SWT ini dengan penuh keyakinan dan ketabahan hati serta keikhlasan semata-mata kerana Allah SWT. Hal ini seharusnya dicontohi umat hari ini khususnya di kalangan belia dan mahasiswa kita hari ini.

Allah SWT juga merekodkan bahawa perintah kepada Nabi Ibrahim a.s. supaya menyembelih anaknya itu adalah sebagai salah satu ujian yang amat-amat sukar, menguji kekuatan mental, fizikal, emosi serta keimanan Nabi Ibrahim a.s berdasarkan Firman Allah SWT dalam surah As-Saffat ayat 106-107:

Maksudnya: "sesungguhnya perintah ini ialah satu ujian yang nyata. Dan kami telah tebuskan anaknya itu dengan seekor binatang sembelihan yang besar (kibas)”.

Sewajarnya kisah kepatuhan yang telah ditunjukkan oleh kedua-dua nabi ini menjadi ikutan dan tauladan kepada kita umat Islam hari ini dalam melaksanakan tuntutan dan perintah Allah SWT. Malangnya apakah yang sedang berlaku hari ini?. Manusia semakin hari kelihatannya semakin jauh daripada petunjuk Allah. Manusia semakin hari semakin meragui kekuasaan dan kebesaran Allah. Apakah manusia lupa, suatu hari nanti mereka akan menemui allah dalam keadaan sendiri-sendiri dan dibangkitkan semula dari kuburnya. Kerana kealpaan inilah, manusia lalai dalam melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang hamba terhadap Tuhannya.



lembu-lembu yang siap siaga untuk dikorbankan..:)

Nov 15, 2010

celik tapi 'buta', sape ek?

Kenapa orang x pernah nampak apa yang bakal kekal..?
orang x nampak syurga,
orang x nampak neraka,
orang x nampak padang mahsyar,
orang x nampak azab, 
orang x nampak pahala,
orang x nampak dosa,
kenapa?
agak2 orang tu xpakai spek kot,
mungkin juga orang tu tutup mata,
x..
pada zahirnya,
orang tu nampak,
penglihatannya normal,
tapi kenapa dia x nampak?
sebab syurga xde depan mata,
kalau adapun,
kita tak tahu,
apa yang kita wat ni masuk neraka ke?
lagipun mak x ajar,
cikgu x ajar,
biasanya mak ayah ajar,
p sekolah belajar ABC, 
nti pandai baca boleh masuk U,
nti dah abih U dapat kerja best,
dapat nolong mak ayah yang makin tua.
mak ayah jarang ajar,
p sekolah belajar,
nti pandai boleh guna akal dengan betul,
mak ayah jarang ajar,
hidup kita ni bukan kekal di sini,
mak ayah jarang ajar,
pasal syurga,
mak ayah jarang ajar,
bagaimana cara nak masuk syurga,
kalau ajar pun,
sikit2 je,
tu pun masuk telinga kiri, 
keluar telinga kanan.
Nak salah kan mak ke..?
kalau kita x tutup aurat?
nak salah kan ayah ke..?
kalau kita buat jahat,
nak salah kan mak ke..?
kalau kita langsung x ingat Allah,
nak salah kan ayah ke..?
kalau semua kerja kita lakukan bukan sebab Allah,
aduyai,
malas nyer nak fikir pasal benda2 gini?
nak salah kan mak ayah ke?
nanti la,
esok2 aku fikir lah,
mana tahu esok ajal kita?
nti jangan salahkan Allah,
kalau Allah amik nyawa kita awal,
Allah dah bagi akal free,
tapi kita x nak guna dengan betul..
ataupun memang xde dalam otak langsung pasal benda ni..?
hidup macam hidup ni hanya kat dunia je,
x tahulah akhirat tu apa?
x tahu hidup ni untuk apa,
x tahu dan malas nak tahu..
xpe2,
nti jawablah dengan Allah sendiri2,
Allah dah bagi dunia untuk cari dan kenal Allah,
tapi kita langsung x nak kenal Allah,
tunggu la nti,
saat nyawa kat kerongkong,
baru kita tahu,
siapa kita di sisi Allah...
so, siapa yang buta sekarang nih..?
orang buta ke?
manusia yang nampak tapi buta?

"Setiap yang bernyawa, pasti akan menemui ajal" (Al-Quran)
"Manusia paling cerdik dalam kalangan kamu adalah mereka yang banyak mengingati mati"(Hadis)

Melaka Maju 2010: ada benda yang perlu diambil perhatian

Melaka & Negeri Sembilan: Projek tertangguh punca jalan sesak
Oleh Saadiah Ismail - Berita Harian

2010/11/14

MELAKA TENGAH: Orang ramai meminta pihak terbabit termasuk kerajaan negeri mengatasi segera masalah kesesakan di hadapan pusat beli-belah Dataran Pahlawan Melaka Megamall di Bandar Hilir yang semakin teruk kebelakangan ini. 

Kesesakan itu yang semakin menjadi-jadi pada hujung minggu atau cuti umum, dikenal pasti berpunca daripada projek menaik taraf laluan berkenaan yang dilaksanakan sejak beberapa minggu lalu.

Projek berkenaan difahamkan bertujuan menjadikan laluan terbabit lebih luas dan menarik, selain bagi mewujudkan pusat tumpuan baru yang dikenali sebagai Pahlawan Walk, menyamai konsep Bintang Walk di ibu negara.
Tinjauan Berita Harian ke tapak projek ini, selepas menerima aduan dari orang ramai mendapati ada kebenaran dakwaan itu. Selain jalan sentiasa sesak, projek itu juga didapati seperti sudah tertangguh sejak beberapa lama. 

Beberapa pengunjung yang ditemui sependapat masalah berkenaan perlu diatasi segera, jika tidak mahu kesesakan luar biasa berlaku di situ berterusan sehingga mengganggu kehidupan penduduk dan aktiviti perniagaan di kawasan sekitarnya. 

Penduduk, Ahmad Sadiman, 54, berkata, masalah kesesakan di laluan itu perlu ditangani segera bagi mengelak ia bertambah teruk sehingga menghalang orang ramai memasuki kawasan berkenaan untuk membeli-belah atau melancong. 

Katanya, berdasarkan pengalamannya, kesesakan teruk hanya berlaku pada waktu tengah hari pada hari biasa kerana ramai yang ingin mengambil anak pulang daripada sekolah, manakala waktu petang pula disebabkan orang ramai pulang dari tempat kerja. 
"Dulu, jalan itu hanya ada dua lorong tetapi apabila ia menjadi empat lorong, keadaan kesesakan masih sama. Saya harap pihak bertanggungjawab dapat menyiapkan projek ini dengan segera kerana lebih lama masa diambil, lebih lama kami sebagai pengguna terpaksa menghadapi kesesakan ini," katanya. 

Luke Lim, 27, pula berkata beliau tidak mengetahui langsung tujuan sebenar laluan sedia ada diubah daripada dua lorong kepada empat lorong, selain keadaannya yang sudah terbengkalai sejak beberapa hari lalu. 

"Saya tidak tahu selepas ini apakah kesan yang akan berlaku, sama ada dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas atau tidak. Saya cuma berharap, pihak bertanggungjawab dapat menyegerakan pembinaan projek itu kerana ia akan mencacatkan pemandangan kawasan ini," katanya. 

Pemandu bas pelancong dari Johor, Mohd Shahril Ezani, 25, berkata, masalah kesesakan di hadapan Dataran Pahlawan Melaka Megamall itu perlu ditangani segera kerana Melaka adalah negeri pelancongan yang sentiasa dikunjungi ramai. 

Katanya, masalah itu bukan saja berlaku di situ, malah hampir kebanyakan jalan masuk ke pusat bandaraya sehingga menimbulkan rasa marah dan kecewa pengunjung termasuk pelancong yang dibawanya. 

"Projek menaik taraf jalan di depan Dataran Pahlawan yang sedang dilaksanakan ini perlu disegerakan supaya dapat disiapkan. Jangan biarkan orang ramai merungut setiap kali hendak masuk ke sini kerana terperangkap lama dalam kesesakan jalan raya," katanya. 

Nov 10, 2010

Hub Hiburan Malam


oleh:
Wan Mohamad Wasif bin Wan Mohamad**


Semua manusia sukakan hiburan.Kehidupan jika dijalani hanya dengan penuh tekanan dan sengsara pasti merumitkan.Oleh kerana itu manusia perlu dihiburkan hatinya dan pastinya hiburan itu mestilah selaras fitrah penciptaan manusia agar benar-benar manusia itu mendapat kebahagiaan dan ketenangan hidup.
Mendengar berita keinginan kerajaan melalui Program Transformasi Ekonomi (ETP) yang mahu menjadikan Malaysia sebagai hab hiburan malam membuatkan saya tertanya-tanya,apakah rakyat Malaysia masih tidak cukup dengan hiburan yang sedia ada dan bentuk hiburan yang bagaimanakah yang ingin diwujudkan demi kelangsungan industri pelancongan negara?
Adakah hub hiburan yang ingin diwujudkan nanti mampu bebas dari arak,judi,dadah,pelacuran dan 1001 perkara negatif pencetus bencana akhlaq masyarakat keseluruhannya? dan yang paling penting sekali, adakah lenggok hiburan itu menepati kehendak syarak..?
Ketika membahaskan Surah Al-Muminun,Buya HAMKA dalam Tafsir Al-Azhar mengatakan:-
Kadang-kadang kehidupan orang seorang dapatlah disimpulkan kepada tiga kalimat saja:Lahir,Menangis dan Mati
Begitulah gambaran singkatnya kehidupan dunia ini yang menuntut manusia supaya memanfaatkan setiap detik kehidupannya dengan amal perbuatan yang berfaedah dan bukan sekadar untuk berhibur semata-mata.
Benarlah apa yang diungkapkan oleh syair penyair SAMADI Almarhum Anwar Rasyid yang turut dipetik oleh HAMKA dalam Tafsir Al-Azhar tersebut:-
Lahir ke dunia disambut ebang,pulang ke kubur diantar shalat,
Antara azan dengan sembahyang,wahai hidup alangkah singkat
Hiburan melampau-budaya hedonisme yang diagungkan oleh kelompok yang tidak menemui hakikat kewujudan dan falsafah  kehidupannya hanya menjatuhkan martabat seseorang seolah-olah dunia ini dicipta hanya sekadar untuk berhibur siang dan malam semata-mata.Tidak cukup pada waktu siang,waktu malam juga mahu disia-siakan dengan hiburan melampau.
Malaysia yang terkenal dengan hub halalnya pasti terjejas imejnya sekiranya hub hiburan yang bakal diwujudkan nanti tidak menepati ciri halal.Apakah halal pada tanggapan kita sekadar halal pada hal ehwal makanan semata-mata dan hal-hal lain bebas untuk kita harungi tanpa mempedulikan halal haramnya?
Industri pelancongan dan pemerkasaan ekonomi negara dengan perniagaan yang jelas haram pastinya tidak berkat bahkan mampu meruntuhkan kekuatan ekonomi itu sendiri.
Apa jua alasan yang diberikan samada demi kepentingan ekonomi negara sekalipun kita tetap perlu lebih berhati-hati dalam membangunkan masyarakat dan negara dengan mengelakkan sesuatu yang boleh meruntuhkan adab dan akhlak masyarakat.
**Penulis merupakan Exco Pendidikan dan PenyelidikanPersatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia.Graduan ijazah jabatan Quran dan Al-Hadith Akademi Pengajian Universiti Malaya.

"BERHIBUR TIADA SALAHNYA KERNA HIBURAN ITU INDAH, HANYA PABILA SALAH MEMILIHNYA MEMBUAT KITA JADI BERSALAH.."    -raihan-

UNIQUE: Menuju Wawasan


Buat sahabat dan sahabiah yang sedang mengambil exam..jangan stress2, sebab kita ada Allah Maha Kuasa, mintalah pertolongan dariNya dengan sabar dan solat..huhu..:)

video

Sep 3, 2010

SelAMat HAri RaYa AidILfItrI..:D

MUHAMMAD TAUFIQ BIN ZULKEFLI~UCAPAN RAYA~
Dikesempatan ini saya ingin memohon…
Ampun dan maaf andainya saya ini…
Terkasar bahasa dalam berbicara
Tersilap bicara semasa bersama
Termarah yang tak kena tempatnya
Tertanya tak tentu hala..
Tersasul yang tak sengaja
Terpukul kat mana-mana
Terpekik kuat di telinga
Terhantuk terketuk di kepala
Terpinjam terambil harta & benda
Termoody tak semena-mena
Terumpat bila ada cerita,
Termacam-macam yang kena-mengena..
Di hari yang mulia sepuluh jari saya hulurkan semua,
Memohon kemaafan atas segala dosa yang ada
Kerana saya masih bernama manusia
Pastinya tak lepas membuat dosa
Semoga dimaafkan,
Salam Aidil Fitri Maaf zahir & Batin
Kullu ‘Am Wa Antum Toyyibiin.
كُلٌّ عَامٍ وَ أَنْتٌمْ بِخَيْر
كُلُّ سَنَة وَ أَنْتٌمْ طَيِّبِيْن

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More