May 6, 2009

antara dua darjat..

ceh...ntah pape ntah tajuk post ni..

tp tkpe..dua darjat yang dimaksudkan ialah antara darjat kite sbgi golongan yg lalai dan leka berbanding dgn darjat kite sebagai seorang hamba Allah yg taat..

cmne ek..ye la..mcm bile siang kite Islam n bile malam kite kafir pula dan begitu la sebaliknye..kafir di sini bukan la bermakne kafir murtad tu..tp kmbali pd perangai jahiliyah nye la..orang pun ade kate..hidup tak selalunya indah..betul2..orang kate lagi..hidup ini ibarat roda..kejap di bawah..kejap di atas..itu kan lumrah manusia, mane ade yang perfect selain nabi kite..

ckp mereka tu mmg ade betulnye..hakikat kn? tp kite mesti pandang dari sudut positif dan bertindak dengan refleks yang sepatutnye..dah tau tak perfect..kite berusaha jadi 99.9999% perfect pun xpe..mmg susah tp asalkan usaha tu ade..Allah akan pandang pade usaha kite..



berbalik pade dua darjat tu..cube kite muhasabah balik..kite berada pada tahap mne?tahap yg lalai dan leka? tahap orang soleh dan taat pada Allah? atau di tengah-tengah?mmg lumrah kite sbgi manusia akan melakukan kesilapan..selepas itu bertaubat balik..lepas tu buat balik and its always the same!! tak malukah kite dengan tuhan kite, Rab kite..sentiasa beri kite nikmat walaupun hambaNya yg alpa ini sering mengulangi dosa noda mereka.

mcm satu rangkap lagu nasyid tu...

tuhan..dosaku,menggunung tinggi..
tapi taubatku..takku tepati...


insaflah kawan..kite ini insan yang lemah yg tak kaya dri sudut amalan..berbanding dgn para sahabat nabi s.a.w dulu, walaupun dah dijamin masuk syurga tetapi tetap menangis merintih memohon ampun pada Allah,tuhan semesta alam..di medan jihad pula, mereka ibarat singa yg tak takut pd musuh kerana mereka sedar Allah di sisi mereka..

hayatilah rangkap ini..

kala senja itu tiba..
ku termenung sendirian..
terasa diruku ini..
jauh dari rahmat tuhan..
dosa yang aku lakukan..
mengubah ruang fikiran..
masihkah ada untukku keampunan..?

1 komentar:

afif PMR 2009 said...

assalammualaikum..
sahabat mu dari hi5.

nak tanye sikit pasal lagu nasyid tu..
ape tajuk nyer??
nak gak dengau lagu tu..
tak salah kan??

ok itu jer.
salam..
afif_single93@rocketmail.com

Post a Comment

sila la comment..jangan malu jangan segan..because sharing is caring..and caring is for ALLAH..:)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More