Jul 28, 2010

Anda percaya 'Paul si sotong', anda silap!

Presiden Iran bidas pihak pergunakan Paul




GAMBAR fail menunjukkan Paul di Akuarium Sea Life.




TEHERAN - Sotong yang popular kerana membuat ramalan perlawanan bola sepak Piala Dunia, Paul dikecam oleh Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad sebagai simbol keruntuhan yang dikaitkan dengan negara-negara Barat, lapor sebuah akhbar semalam.
Paul menjadi terkenal setelah ia meramalkan dengan tepat lapan perlawanan bola sepak Piala Dunia di Afrika Selatan baru-baru ini.
Sotong tersebut membuat ramalan dengan memilih satu daripada dua bekas berisi makanan dengan setiap satunya mempunyai bendera negara yang bertanding.
Bagaimanapun, menurut Mahmoud, perbuatan penduduk negara-negara di Barat yang menjadikan haiwan laut tersebut sebagai pak nujum menggambarkan keruntuhan dan kemerosotan tamadunnya.
Pemimpin Iran berkenaan menuduh Paul bertanggungjawab menyebarkan propaganda Barat dan khurafat.
"Mereka yang percaya dengan perkara seperti ini (khurafat) tidak boleh menjadi pemimpin global," katanya pada satu ucapan di sini.
Kemarahan Mahmoud terhadap Paul bagaimanapun tidak setanding dengan sesetengah penyokong Jerman yang mahu menjadikan sotong berkenaan sebagai makanan laut kerana haiwan itu meramalkan dengan tepat kekalahan Jerman kepada Sepanyol pada separuh akhir kejohanan berkenaan.
Paul hidup di Akuarium Sea Life di Jerman. - Agensi

0 komentar:

Post a Comment

sila la comment..jangan malu jangan segan..because sharing is caring..and caring is for ALLAH..:)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More